Miért kell egy webáruháznak foglalkozni az EPR-el, és a termékdíjjal?

Az EPR díj nem más, mint a Kiterjesztett gyártói felelősségi díj.

 (angolul: extended producers responsibility, a továbbiakban EPR). Többek között ez fogja biztosítani a körforgásos gazdaság koncepciójának megvalósulását.

Mi az hogy körforgásos gazdaság? A körforgásos gazdaság olyan gazdasági modell, amelyben az erőforrásokat és anyagokat újrahasznosítják, megújítják és visszahozzák a gazdaságba, ahelyett hogy elhasználnák és hulladékká válnának.

EPR azaz a gyártói felelősség

Gyártói felelősség – Gyártó van megjelölve, és ez az, ami megtéveszt mindenkit. Pedig nem csak a gyártók kötelezettek. Számos vita alakult ki az érintettek között, de hozzáteszem, hogy még a korábban termékdíjjal foglalkozók közt sincs egyetértés sokmindenben.

Az EPR díjat 2023 ban ugyanis nem csak a gyártóknak kell fizetni. A webáruházak tekintetében a csomagolás az, ami egészen biztosan érintett az EPR díjban.

Természetesen ha körforgásos termékek körébe eső terméket értékesítünk, akkor az is érintett, de a csomagolás minden webáruházat, és minden olyan céget érint, aki csomagol.

Milyen termékek tartoznak még az EPR kötelezett termékek körébe?

  • elemek és akkumulátorok
  • csomagolások
  • egyszer használatos és egyéb műanyagtermékek
  • elektromos és elektronikus berendezések
  • gumiabroncs
  • irodai papír
  • reklámhordozó papír
  • gépjárművek
  • sütőolaj és – zsír
  • textil termékek
  • bútorok fából

    CSOMAGOLÁS:

    csomagolás: valamennyi olyan, bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására használnak, beleértve minden árut a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott árucikkekig, továbbá az ugyanilyen célra használt egyutas árucikkek; csomagolás lehet:

    Korábban megszokták a webáruházak, hogy a csomagolóanyagra a termékdíjat a gyártó fizeti meg, itt azonban nem a termék gyártása keletkeztet kötelezettséget.

    EPR azaz kiterjesztett gyártói felelősségi díj témában érintett az, aki CSOMAGOLÁST hoz létre.

    Sok helyen olvasom hogy ezt úgy értelmezik, hogy innentől a webáruházak lesznek a csomagolószerek gyártói. Ez téves. Gyártó az aki gyártja a csomagolószert. Csomagolás létrehozása pedig azt jelenti: az árut becsomagolod.

    Webáruházak esetén a CSOMAGOLÁS:

    csomagolás: valamennyi olyan, bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására valamilyen anyagba belehelyezzük.

    Például:

    • a raktárban lévő tároláshoz a termékeket beletesszük egy dobozba
    • két telephelyünk között az árut mozgatjuk, és erre a célra lefóliázzuk, egyébként a termék nem került még eladásra
    • A terméket becsomagoljuk és elküldjük a vásárlónak, legyen szó dobozról, borítékról

    Látható tehát, hogy itt nem a gyártónak kell megfizetni az EPR díjat, hanem annak, aki csomagol, aki a csomagolást létrehozza.

    Téves az az állítás, hogy ebben az esetben a csomagolószer gyártója Te leszel. A helyes megfogalmazás: a csomagolás létrehozója Te vagy.

    Miért ilyen fontos ez? Ha a gyártója is Te lennél, akkor a Termékdíj kötelezettségeket is Neked kellene teljesítened.

    Milyen kötelezettségeket jelent ez?

    A Környezetvédelmi Termékdíj kötelezettségeket, nyilvántartás, bevallás, és bizonyos esetekben a fizetési kötelezettség.

    2023. július 1-től változtak a szabályok, így erre vonatkozóan is érdemes odafigyelni a kötelezettségek teljesítésénél.

    A termékdíjról szóló jogszabályt itt olvashatod:

    https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100085.tv

    Miért nem a csomagolószer gyártóját terheli a kötelezettség?

    A jogalkotó így határozott. Ettől a gyártók élete sem lett könnyebb. A gyártóknak a termékdíj kötelezettségei megmaradtak. Fizetniük a legtöbb esetben nem kell, de ez nem jelenti azt, hogy lekerült volna róluk a nyilvántartási, és a bevallási kötelezettség. Valójában a termékdíjat eddig is kifizettették a vásárlókkal, és bevallották, megfizették a NAV felé. Pont ugyanúgy, mint az ÁFA tartalom, az ÁFÁ-t is kifizetjük a számlával, majd akinek kifizettük, ő befizeti a NAV-nak. Pontosan ez történt a termékdíjjal. Így a csomagolóanyag nekünk nem lesz olcsóbb, csak nem lesz rajta termékdíj – DE FIGYELEM!!! Nem minden esetben igaz ez az állítás. Részletek az oktatási anyagban közzétett tartalmakban. Mivel a webáruházaknak a csomagolás után EPR díjat kell fizetniük, ami több esetben drágább, mint a termékdíj volt, így az EPR díjjal együtt a csomagolások, és ezáltal a termékek is drágulni fognak. Hogy milyen összegű ez, erre az oktatási videó gyakorlati részében találsz példákat.

    Ha szeretnéd megismerni a részletszabályokat, a kötelezettségedet, és megtudni, hogy tudsz ennek eleget tenni, akkor keresd az erre vonatkozó képzést oldalunkon:

    https://webaruhazkisokos.hu/courses/kiterjesztett-gyartoi-felelosseg-epr-kornyezetvedelmi-termekdij-hulladekgazdalkodas/

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük